zondag 11 mei 2014

To the next level

Eindelijk heb ik hem: mijn overlock!
Al die tijd heb ik het werken met tricot uitgesteld. Mooie patroontjes liggen reeds maanden geknipt klaar en de leukste stofjes heb ik al links laten liggen. Maar nu gaat er dus (hopelijk) een nieuwe wereld voor mij open en kan (durf) ik misschien eindelijk een eigen naaisel af te geven als cadeautje.


Het werd een Juki MO-644D; voor mij prijs-kwaliteit gezien de beste aankoop.
Omdat ik zelf niet veel bruikbare info vond op internet vooraleer ik tot mijn aankoop overging, deel ik hier wat ik mij nog herinner van het verkooppraatje van mevrouw Mertens:

Zij werken met 2 merken, namelijk Bernina & Juki:
- Bernina 700D en Bernina 800DL: vergelijkbaar, maar de bediening bij de 800DL is eenvoudiger
- Bernina 1150 MDA: zwaarder toestel
- Juki MO-644D en Juki MO-654D: zoals bij Bernina heeft de Juki MO-654D een eenvoudigere bediening, maar zijn beide toestellen vergelijkbaar
- Juki MO-734DE: zwaarder toestel

Aangezien de Juki & Bernina overlocks in dezelfde fabriek worden gemaakt, zijn ze qua kwaliteit vergelijkbaar. De Bernina is vooral gemakkelijker in het bedraden. Bij Juki overlocks moet je erop letten dat je de garens hierbij goed aantrekt, anders krijg je losse steken.

Er zullen wel nog goede overlocks van andere merken zijn, maar ik had al de beslissing gemaakt om deze van mij bij Mertens te kopen. Ik ga er nu ook altijd langs als er iets is met mijn naaimachine en ik denk dat dit ook gewoon de beste winkel is op naaimachine-gebied in de omgeving van Gent.
Je krijgt er bij de aankoop van een overlock ook 2 gratis lessen bij + de garantieperiode bedraagt 5 jaar.

Het inrijgen werd mij geduldig voorgedaan in de winkel, dus bij het uitpakken lukte het mij zelf heel vlot. Een goede tip hierbij was dat je in het begin je machine met 4 verschillende kleuren (gewoon kleine klosjes naaigaren) kunt bedraden. Bij een slechte steek kun je dan beter zien welke draad eventueel niet goed is ingeregen. Op deze manier leer je ook goed je steek kennen.

Aangezien ik pas later de lessen kan volgen, red ik mij voorlopig met de gedetailleerde uitleg die ik hier kon vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten